ارتودنسی ثابت و متحرک چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟
نوشته شده توسط : رعنا

با پیشرفت علم در حوزه دندانپزشکی، انواع مختلفی ارتودنسی دندان به وجود آمده است که مهم ترین بخش درمان ناهنجاری های دندانی و فک هر بیمار، انتخاب درست بین انواع ارتودنسی های دندانی به وجود آمده است. متخصص ارتودنسی باید بتواند بین انواع ارتودنسی ثابت و متحرک، بهترین درمان را با توجه نوع مشکل دندان و شدت آن برای بیمار در نظر بگیرد.

در این مقاله قصد داریم تا تفاوت هایی که ارتودنسی متحرک با نوع ثابت آن دارد را بیان کنیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تفاوت های ارتودنسی ثابت و متحرک

در این قسمت اصلی ترین تفاوت های این دو روش را بررسی می کنیم:

نحوه عملکرد

در ارتودنسی ثابت براکت ‌ها به سطح دندان ‌ها چسبیده و توسط سیم‌ ها و کش‌ های ارتودنسی به یکدیگر متصل می ‌شوند. این دستگاه تا پایان درمان در دهان بیمار باقی می ‌مان و در طول درمان قابلیت جابجایی و خارج شدن ندارد.

در ارتودنسی متحرک، قالب ‌گیری از فک بالا و پایین انجام می‌ شود و سپس پلاک متحرک برای دندان ‌های بیمار ساخته می ‌شود که بیمار می ‌تواند در برخی از زمان‌ ها و حداکثر به مدت 2 ساعت، آن را از دهان خود خارج کند.

طول درمان

ارتودنسی ثابت: مدت زمان درمان ارتودنسی ثابت کمتر از ارتودنسی متحرک است. با توجه به این تفاوت ‌ها، انتخاب بین ارتودنسی ثابت و متحرک باید با توجه به وضعیت دندانی و نیازهای هر فرد صورت گیرد. در نهایت، مشورت با یک متخصص ارتودنسی بهترین راه را برای انتخاب روش مناسب ارائه می ‌دهد.

شدت پیچیدگی های دندان

ارتودنسی ثابت برای درمان تمامی مشکلات دندانی از خفیف تا شدید دندانی مناسب است. اما ارتودنسی متحرک برای درمان پیچیدگی های خفیف تا متوسط دندانی مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه مراقبت و نگهداری

به دلیل ثابت بودن براکت ها و سیم های ارتودنسی بر روی دندان ها، مراقبت و نگهداری و تمیز کردن ارتودنسی ثابت بسیار سخت تر بوده و نیاز به وسایلی مانند مسواک ارتودنسی دارد. اما مراقبت از دستگاه متحرک ارتودنسی بسیار ساده تر است و تنها با خارج کردن و شستن پلاک ارتودنسی می توان آن ها را تمیز کرد.

مواد سازنده آنها

در ارتودنسی ثابت، بریس‌ ها از جنس فلز یا سرامیک هستند و با چسب و کش مخصوصی به سطح دندان ‌ها چسبیده می‌ شوند. اما در ارتودنسی متحرک، این دستگاه‌ ها از مواد شفاف و پلاستیکی به نام بیسفنولا ساخته می‌ شوند.





:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 اسفند 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: